Het vaktijdschrift "Verzekeringswereld" publiceerde onlangs een ruim artikel over 'De essentie van een doordacht jaarplan' volgens Geert Dehouck.
We kunnen 2023 best ingaan met duidelijke doelen voor ogen. Een concreet jaarplan is daarbij onmisbaar.
Een jaarplan is eigenlijk de nieuwjaarsbrief voor de business. Geleerd uit wat beter kan, worden doelen opgesteld voor het nieuwe jaar. Een jaarplan maakt deel uit van het bredere bedrijfsplan, waarin doelen gesteld worden op korte, middellange en lange termijn, allemaal in het bredere kader van slim ondernemerschap. Een jaarplan is dus een uitgeschreven actieplan met dynamische doelstellingen, gekoppeld aan een concreet plan van aanpak met deadlines.
“Tijdens bedrijfscoachings kom ik vaak tot de verrassende vaststelling dat er geen jaarplan opgesteld wordt. ‘We doen gewoon verder zoals we bezig zijn’, zeggen veel makelaars. Maar als ik dan vraag hoe ze precies bezig zijn, en hoe ze verder zullen doen, blijft het stil.”
Zonder jaarplan laten we teveel over aan het toeval
Een jaarplan zorgt voor focus, een duidelijk zicht op de toekomst, een richtpunt. Deze doelstellingen wakkeren de motivatie aan en helpen extra energie vrij te maken. Niet alleen bij de bedrijfsleiders, ook en vooral bij de medewerkers. Inspirerende targets brengen duidelijkheid. Mensen willen weten waar ze naartoe werken.
Enkele adviezen nog even op een rijtje
- Beschrijf duidelijk wat het kantoor wil bereiken: pas het SMART-principe toe.
- Zet er een tijdslot op (jaarplan, zesmaandelijks, trimestrieel).
- Duid de mensen aan die het gaan uitvoeren en geef hen een concrete rol.
- Werk het plan van aanpak of actieplan (stappenplan) concreet uit.
- Beschrijf de middelen die nodig en/of beschikbaar zijn.
- Leg vast hoe alles zal opgevolgd worden, hoe het geëvalueerd en bijgestuurd wordt.
- Communiceer regelmatig en helder over het jaarplan en de bedrijfsdoelstellingen.