Hoe groot moet een kantoor zijn om future-proof te zijn?

Zullen we moeten stoppen als we niet willen groeien? Makelaars voelen zich duidelijk meer en meer verplicht om te fusioneren of kantoren op te kopen. Ze voelen de druk van hun partner-maatschappijen en door de signalen van de markt. Maar zijn alle makelaars met een bescheiden bezetting echt gedoemd om te verdwijnen? Of zal er altijd plaats blijven voor wie met een kleiner kantoor professionele ambities koestert? Geert Dehouck geeft een genuanceerd antwoord.

Efficiëntie

Fygitaal, of beter nog fygitel, werken betekent fysieke en digitale communicatie aanvullen met de telefoon om georganiseerd en efficiënt zaken te doen.

Rendabiliteit

Door te werken richting totaalklanten en klanten te selecteren die bij het kantoor passen, stijgt de rendabiliteit. Organische groei blijft mogelijk, maar vereist diepgaande klantenanalyses en een concreet plan van aanpak. De taken waarvoor het kantoor geen specialisten in huis heeft, worden best uitbesteed.

Klantentevredenheid

Minder klanten met meer polissen is interessanter dan meer klanten met minder polissen. Op basis van een grondige behoefte- en risicoanalyse moeten regelmatig polis-check-ups gemaakt worden. Met cross- en upselling zal de polisdichtheid per klant stijgen, want het kantoor zal meer tevreden klanten hebben. Het Belgisch gezin heeft gemiddeld zes polissen, waarvan gemiddeld drie bij eenzelfde makelaarskantoor. Bedrijfsklanten hebben zo’n vijf polissen bij eenzelfde makelaarskantoor. Dat kan dus allemaal beter.

Download het volledige artikel

Vragen / informatie / offerte

Heeft u vragen of wenst u een offerte? Laat het mij weten via onderstaand formulier. Ik contacteer u eerstdaags.

Gelieve uw naam in te vullen
Gelieve een geldig e-mailadres in te vullen
Gelieve akkoord te gaan met het privacybeleid