Kantoren die slim inzetten op klantenbeleving behalen sterkere resultaten

Work-live balans, remote werken, duurzaamheid ... het zijn factoren die de werkplek en de levenskwaliteit verbeteren, maar de essentie van een business blijft: klanten gelukkig maken.

Een goede werksfeer met tevreden personeel kadert in menselijk ondernemerschap en heeft een positief effect op klantenbeleving en bijgevolg op de bedrijfsresultaten.

In deze drukke tijden met heel wat onrust en veel gehaastheid, hunkeren mensen naar (gemoeds)rust en iemand die gemeend interesse toont en de tijd neemt. Verzekeringsadviseurs en makelaars moeten er daarom voor zorgen dat ze nabij, bereikbaar en toegankelijk zijn. Klanten voelen aan of de klantenadviseur zich echt betrokken voelt. Zo’n ingesteldheid werkt positieve klantenbeleving in de hand.

Het bedrijfswaardencharter

Om de klantenbeleving te kunnen optimaliseren, is het belangrijk om te weten waar het kantoor voor staat. Dat begint bij een kernwaardencharter: een statement met wat het bedrijf uniek maakt in de positionering op de markt. Met een kernwaardencharter kan een kantoor of agentschap zich krachtig profileren.

Kantoorstructuur en organisatie

Het kantoor heeft de juiste mensen nodig om het verschil te maken en die werking moet gesmeerd lopen. Een geoptimaliseerde kantoorstructuur en organisatie zijn dus onontbeerlijk.

Er worden inspanningen gedaan om de loyaliteit van medewerkers te bevorderen met teambuildings, persoonlijkheidsanalyses, kantoormassages, bedrijfsfeestjes... Dat werkt en die tevreden medewerkers stralen dat ook uit naar de klanten toe. Ontevreden medewerkers hebben een negatieve impact op collega’s maar ook op klanten en dat kost geld.

Het gaat trouwens niet alleen om die leuke extra's. Het is belangrijk om het team de juiste mindset bij te brengen en die spirit te houden. Constante training en begeleiding voor die customer-first aanpak zijn dus noodzakelijk. Dat begint bij een heldere communicatie over de uitgestippelde doelstellingen en het (jaarlijks) bedrijfsplan.

Download hier het volledige artikel uit Verzekeringswereld.

Vragen / informatie / offerte

Heeft u vragen of wenst u een offerte? Laat het mij weten via onderstaand formulier. Ik contacteer u eerstdaags.

Gelieve uw naam in te vullen
Gelieve een geldig e-mailadres in te vullen
Gelieve akkoord te gaan met het privacybeleid