Het vaktijdschrift "Verzekeringswereld" publiceerde onlangs een ruim artikel over 'Succesvolle groeistrategieën' volgens Geert Dehouck.
Groeiende bedrijven halen betere resultaten
Groei kan er komen door de branding te verbeteren waardoor de aantrekkingskracht van het bedrijf toeneemt. Met een strak marketingplan en publiciteitscampagnes zal de naambekendheid groeien. Maar ondernemers kunnen ook kiezen voor een topservicemodel waardoor de klantentevredenheid zorgt voor ambassadeurs die mond-tot-mondreclame maken en dat zorgt sowieso voor groei. Het begrip ‘groei’ drukken ondernemers vaak uit als omzetgroei, of het stijgend aantal medewerkers, of het aantal klanten en projecten, meer winst.
Bedrijfsleiders willen van nature uit altijd groeien, al legt iedereen toch andere accenten. De quickwins, middellange en lange termijn doelstellingen illustreren best wat de visie is van de bedrijfsleider. Zo wordt een plan van aanpak uitgetekend. Goede bedoelingen en plannen die niet uitgevoerd worden, leiden tot niets.
Uiteindelijk telt slechts één zaak in het ondernemerschap: rendement halen
Bikkelhard werken moet resulteren in verdiensten. Die verdienmodellen zijn in theorie eenvoudig, de implementatie in de praktijk is veel complexer. Er is veel goede wil maar het komt er gewoon niet van omdat de dagelijkse beslommeringen en obstakels de daadwerkelijke actie dwarsbomen. Bedrijven doen daarom steeds meer een beroep op een ervaren bedrijfscoach of groeistrateeg die de sector door en door kent. In onze woelige markt zijn de uitdagingen groot, maar de kantoren kunnen wel kiezen uit zes strategieën.