Een verzekeringsklant begeleiden om goed en juist verzekerd te zijn, vraagt vakkennis én communicatieskills. Zo’n gesprek vereist structuur en (chrono)logische opbouw.
Welke zijn vereiste skills?
Een goede verzekeringscoach kan een vertrouwensrelatie opbouwen, goede vragen stellen en doorvragen, concrete behoeften ontdekken, samenhangend oplossingen voorstellen en finaliseren (afsluiten).
Verzekeringsadviseurs zijn klantencoaches én verzekeringscoaches:
- Klantencoach: klanten vinden, klanten binden, klantenvertrouwen winnen, loyale klanten maken. Het lijkt een fluitje van een cent, maar het is vakmanschap. Het goede nieuws: dat kun je trainen om jezelf of je medewerkers daarin te bekwamen.
- Verzekeringscoach: in functie van de klantenbehoeften en noden een sluitend verzekeringsplan opmaken is wat de klant verwacht. Marktkennis, poliskennis en conceptverkoop zijn professionele vereisten.
Gebruik beschikbare tools
Op basis van de drie verzekeringsboeken die ik schreef, heb ik voor het gezin en voor het bedrijf drie unieke tools ontwikkeld: de VerzekeringsMindmap, het VerzekeringsKompas en de VerzekeringsRoadmap. Dit zijn drie tools die een gestructureerd en vakkundig gesprek begeleiden én de volle aandacht van de klant vasthouden. Dat maakt indruk op klanten. Eindresultaat: klanten die goed en juist verzekerd zijn.